EC135
Vrtulník EC 135
EC 135 je jeden z mnoha lehkých víceúčelových vrtulníků. Jeho vývoj začal počátkem devadesátých let. Původně byl vyvinut Bo 108, po několika změnách (např. přidání fenestronu, nahrazení motorů Allison 250-C20R motory Turboméca TM319-1b Arrius) vznikl EC 135. Interiér má upraven tak, aby se do něho vešlo 7 cestujících, nebo plně vybavená záchranná jednotka. Hlukový stupeň a možnost úrazu redukuje ocasní rotor (fenestron). Efektivita záchranné služby se značně zvyšuje, tím že vrtulník dopraví rychle lékaře na místo zásahu. Právě proto je tento vrtulník často požíván pro leteckou záchrannou službu. Zejména u ADAC (německý autoklub) a u ÖAMTC (rakouský autoklub). V České republice slouží tento stroj u Police ČR a u soukromého provozovatele DSA. První z nově zakoupených strojů EC-135 pro Policii (výrobní číslo 0310, OK-BYA) byl převezen 20. prosince 2003 z německého výrobního závodu v Donauwörthu do Prahy nákladním automobilem z důvodu nepříznivého počasí. Do provozu v integrovaném záchranném systému byl slavnostně uveden 23. ledna 2004. U DSA působí EC 135 od roku 2004 na stanovišti LZS v Hradci Králové.Verze
EC 135 T1 - verze poháněná dvěma motory Turbomeca Arrius 2B1/2B1A/2B1A1. Později byla vybavena CPDS (Center Panel Display System - zobrazuje veškeré základní parametry motoru, varování a množství paliva).
EC 135 T2 - verze poháněná dvěma motory Turbomeca Arrius 2B2 o výkonu 472 kW.
EC 135 T2+ - verze poháněná motory Arrius 2B2. Verze má zvýšenou maximální vzletovou hmotnost, příznivější průběhy výkonu díky vylepšení řídícího softwaru motorů - FADEC (Full Authority Digital Engine Control - počítač zajišťující maximální efektivitu motorů za aktuálních podmínek), motory mají delší servisní intervaly a mají odlišný typ oleje v hlavní transmisi.
EC 135 L’Hélicoptere Par Hermes (Vrtulník podle Hermésu) - Nejluxusnější vrtulník od Eurocopteru. Jedná se o spojení přepychu technologie a komfortu. Jedná se o šestimístnou verzi EC 135 T2i s motory Turbomeca Arrius 2B2. O komfort se postarala známá francouzská luxusní společnost Hemés. Nejznatelnějším rozdílem jsou na první pohled zcela nově navržené lyžiny které se velice líší od předešlých verzí EC 135.
EC 635 - vojenská verze EC 135. EC 635 bylo poprvé představeno v roce 2002. Zatím ho vlastní jen Jordánská a Švýcarská armáda.
Luxusní interiér |
Luxusní interiér |
Boční pohled |
Úložný prostor |
Osvětlení ocasního nosníku |
Detaily
Palubní deska |
Výfuková roura |
Prává strana fenestronu |
Levá strana fenestronu |
Jeřáb |
Zrcátko |
Kapota motoru |
Interiér záchranářské verze (OK-BYA) |
Interiér policejní verze (OK-BYF) |
Anténa |
Plnění palivem |
Plocha pro snížení tlaku působícího na povrch |
Madla pro pohyb se strojem |
Přistávací světlomet |
Úložný prostor |
Technické parametry EC 135 T2
Vybavení