Jdi na obsah Jdi na menu
 


BK117

1. 4. 2010

Vrtulník BK 117

 

BK 117

V roce 1979 se společnosti MBB a Kawasaki rozhodly zastavit samostatný vývoj svých plánovaných modelů vrtulníků BO 117 a KH-7 a společně vyvinuli model BK 117. Při tomto modelu využili rotorovou hlavu BO 105 a převodovku z modelu KH-7. Společnost Kawasaki zodpovídala za trup, palivové a převodové systémy a za elektrické zařízení. Pro testovací účely na zemi a ve vzduchu byly vyrobeny dva prototypy. Německý a japonský, oba vzlétly v roce 1979. Od této doby vyrobila společnost Eurocopter více než 400 strojů.

 

 

 

 

 

Verze

BK 117 P-2 - Německý prototyp, poprvé vzlétl 13 června 1979.
 
BK 117 P-3 - Japonský prototyp, poprvé vzlétl 10 srpna 1979.
 
BK 117 A-1 - verze poháněná dvěma motory Lycoming LTS 101-650B-1.
 
BK 117 A-3 - verze byla poprvé představena v roce 1985, A-3 má větší vyrovnávací rotor s vylepšenými listy a vzletová hmotnost byla zvýšena na 3200 kg.
 
BK 117 A-4 -verze byla poprvé představena v roce 1986, A-4 mě vylepšeny převodové limity pro vzlet, má vylepšenou hlavu vyrovnávacího rotorovu. Německé stroje měli vnitřní přídavnou nádrž, která umožňovala lepší výkon.
 
BK 117 A-3M - vojenská verze byla poprvé představena v roce 1988. A-3M má vyvýšené lyžiny a může pojmout až 11 vojáků. Pod trup je možno nainstalovat automatický kulomet Browning 12.7 mm.
 
BK 117 B-1 - verze byla poprvé představena v roce 1987, B-1 je poháněná dvěma motory LTS 101-750B-1 který umožnil zvýšit užitečnou zátěž o140 kg.
 
BK 117 B-2 
 
BK 117 C-1 - verze poháněná dvěma motory Turbomeca Arriel 1E . Pozdější modely mohly mít motory Arriel 1E2.
 
BK 117 C-2 - Později přejmenovaná na EC 145, je poháněná dvěma motory Turbomeca Arriel 1E2.
 
NBK 117 - Licenčně vyráběný model v Indonésii.
zdroj: en.wikipedia.org

 

 

Detail

Přístrojová deska
Rotorová hlava
Jeřáb
Vyrovnávací rotor
Interiér civilní verze
 
Pohled přes otevřené zadní dveře "krovky"
Výbava sanitní verze
Kapota motoru
Výfukové roury
 

 

 

 

 

 

Technické parametry BK 117 B-2

Výrobce:

Eurocopter GmbH , Kawasaki

Pohon:

2 Lycoming (Allied Signal/Honeywell) LTS 101 750-B1
nebo 2 Turbomeca Arriel 1E2

max. výkon:

750 PS (Lycoming) nebo 708 PS (Turbomeca)

Cestovní rychlost:

240 km/h

Letová výška:

ca. 3.000 m nm

Dolet:

500 km

Obsah nádrže:

707 Litrů

Maximální vzletová hmotnost:

3.350 kg

Potřebný startovací prostor:

cca. 20 x 20 m

Rozměry:

Délka: 13 m, Výška: 3,36 m, šířka: 2,71 m, O průměr hlavní vrtule: 11 m

Posádka:

Piloti, zdravotník, Lékař

 

 

Fotogalerie

        Více fotografií zde ->

 

 

 

 

 

Nákresy BK 117

Z boku
Shora
Zepředu