Jdi na obsah Jdi na menu
 


Agusta A109

2. 4. 2010

Vrtulník A 109

EC 135

Rychlý víceúčelový vrtulník A 109 je určen hlavně pro civilní trh. Je vybaven trojkolovým zatahovacím podvozkem a vyznačuje se nápadně štíhlými tvary. Model A 109K2 je civilní verze odvozená od vojenského provedení "KM" s dále vylepšeným přístrojovým vybavením, zdokonalenou převodovkou, novým vyrovnávacím rotorem a celou řadou jiných vylepšení. Proto je používána především pro záchranné úkoly. U naší letecké záchranné služby není provozována, ale např. se požívá na Slovensku (Air Transport Europe) a Švýcarsku (REGA). Obě společnosti mají stejné zbarvení, protože ATE koupila starší stroje od Regy.


Posádku vrtulníku tvoří pilot, záchranář a lékař, v případě technických akcí (horský terén) je možno přibrat dalšího záchranáře. A 109 je uzpůsobená pro přepravu 1 ležícího pacienta, oba zdravotníci k němu mají přístup. Vrtulník je mimo jiné vybaven přístroji na noční vidění, navijákem s 50m dlouhým lanem, který má nosnost 204 kg nebo je možno využít podvěs s nosností 500 kg. První prototyp vzlétl v srpnu 1971. Stoj musel projít několika testy a do sériové výroby se dostal až v roce 1975. A 109 je vhodná pro zásahy v horských oblastech, schopnost zasahovat do výšky  4500 m.n.m.

Vzniklo ve spolupráci s vrtulniky.ic.cz

 

Detaily

Přístrojová deska
Interiér VIP verze
Zrcátko
Vybavení sanitní verze
Vybavení sanitní verze
   
   
   
Vybavení sanitní verze
   

 

 

 

 

 

Technické parametry

Výrobce:

Construzioni Aeronautiche Giovanni Agusta S. p. A.

Pohon:

2x Allsion 250-C20B

Výkon:

2x 313 kW

Cestovní rychlost

250 km/h

Maximální letová výška:

 4.570 m

Dolet:

500 km

Obsah nádrže:

550 Lit

Maximální vzletová hmotnost:

2.600 kg

Potřebný startovací prostor:

cca. 35 x 35 m

Rozměry:

Délka: 13,03 m, Výška: 3,45 m, Šířka: 2,88 m, Rotor-O: 11,00 m

Posádka civilní verze: 1. a 2. pilot, šest cestujících, nebo 907 kg náklad

Posádka záchranářské verze:

1 Pilot, Zdravotník, Lékař

 

 

 

 

 

Fotogalerie

        Více fotografií zde ->

 

 

 

 

 

 

Nákresy A 109

Z boku
Shora
Zepředu